Novinky
iFlex – lamelová pneumatika bez vzduchu pro běžné automobily?
Už desítky let touží výrobci i řidiči po pneumatikách, které by nebyly závislé na plynné náplni. Takové by se jednoduše nadaly píchnout a řidiči by nepotřebovali rezervy či lepící sady.
20.7.2015
Hankook iFlex

Objevilo se během času několik pokusů na toto téma a dokonce se už pneumatiky bez vzduchu vyrábějí. Příkladem je lamelová pneumatika Michelin Tweel, která se používá u stavebních strojů, nebo Polaris TerrainArmor pro terénní čtyřkolky. Žádný výrobce se však ještě neodvážil nabízet lamelové pneumatiky (nebo jiné bez vzduchové náplně) pro běžné osobní automobily. Korejský Hankook to chce změnit.

Vyvinul prototyp lamelové pneumatiky nazvané iFlex, která by měla mít údajně vlastnosti, jako běžné pneumatiky se vzdušnou náplní. Na konceptu iFlex použitelného pro komerční automobily u Hankooku pracují pět let a nejnovější jeho podoba už je pátá v pořadí. Není to tedy jen nějaký technologický výstřelek vymodelovaný za pár měsíců. Pátá varianta iFlexu má prý vedle požadovaných jízdních vlastností a pevnosti i ekologický charakter. Oproti předchozím prototypům je vyrobena z ekologicky šetrných materiálů, které nemají nijak významně komplikovat výrobu. Změny v konstrukci i použitých materiálech mají přinést menší energetickou náročnost při výrobě a snadnější recyklaci.

Ovšem nic konkrétního o parametrech pneumatiky Hankook zatím nezveřejnil. Víme jen, že iFlex prošel úspěšně provozními i vysokorychlostními testy a zkouškami ovladatelnosti vozu. Celkově se testování zatím zaměřuje na pět hlavních oblastí – trvanlivost, tvrdost směsi, stabilita, rychlost a odolnost při slalomu. Kdy a zda se ale dočkáme nějaké definitivní produkční podoby iFlexu není jasné. Hankook v tomto směru zatím mlčí. Otázkou je, jestli bude o „děravé“ pneumatiky mezi běžnými motoristy zájem. Přece jen vypadají poněkud nezvykle, i když nabízejí řadu výhod, a jak je známo, mnoho lidí je jednoduše konzervativní.