Novinky
Hvězdou Frankfurtu bylo BMW. Čím tolik zaujalo?
Málokdy se stane, že by nějaká značka na velkém autosalonu tak vyčnívala, jako to bylo v případě letošního Frankfurtu a BMW. A vězte, že největší plocha expozice ze všech automobilek zdaleka nebyla tím jediným a hlavním důvodem, proč tomu tak bylo. Pokud jde o nás, mnichovští překonali i neméně působivou přehlídku na stánku Mercedeseu.
17.9.2017, Petr Hanke
BMW na autosalonu ve Frankfurtu zazářilo.

BMW na autosalonu IAA ve Frankfurtu představilo dva úplně nové a dva nedávno představené koncepty, připravilo premiéry dvou nových generací (ambiciózní BMW X3 a nově pojatá řada 6 Gran Turismo) a ještě přidalo ikonickou stíhačku BMW M5. To vše doplnil facelift elektrického BMW i3 včetně výkonnější verze i3s. Mnichovská automobilka zde ale také představila svoji novou strategii pro modely luxusního segmentu, pro které nyní užívá historické černobílé logo a hrdý nápis Bayerische Motoren Werke.

Všechny tyto novinky už jsme pro vás podrobně popsali a můžete se s nimi seznámit kliknutím na jednotlivé odkazy. Co ale můžeme o budoucnosti BMW usuzovat z působivého frankfurtského stánku jako celku?

Více peněz na vývoj, více luxusních aut

BMW v posledních dvaceti letech zažívá nebývalý rozmach. Prodeje se za toto období zvětšily takřka čtyřikrát a neustále rostou. Loni na silnicích celého světa přibyly více než dva miliony nových BMW. Pro prestižní značku by ale nemělo být cílem pouhé navyšování prodejů a soupeření s konkurencí o to, kdo prodal více, jako to vidíme v posledních letech mezi německými značkami Audi, BMW a Mercedes. Kromě stále většího počtu modelových řad a jejich derivátů přinesla zvětšená produkce hlavně více samostatnosti a větší možnosti ve vývoji nových technologií. A právě to je základ pro další rozvoj.

Po logickém rozšiřování výrobního programu směrem dolů, na němž BMW pracovalo v průběhu posledních přibližně patnácti let, zřejmě nastává změna. Automobilka oznámila útok na segment luxusních vozů, kde je aktuálně zastoupena pouze řadou 7 (sesterský Rolls-Royce nechme stranou). Již v příštím roce se objeví kupé řady 8, které zaujalo překvapivě odvážnými tvary, a také obrovské SUV BMW X7, které mimochodem ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách. Obrovské ledvinky na přídi jasně ukazují, že tohle auto míří hlavně za americkými a čínskými zákazníky. Sériová verze, kterou bychom mohli vidět snad už za rok, bude podle všeho umírněnější.

BMW pro tyto luxusní modely začalo používat černobílé dvourozměrné logo a nápis Bayerische Motoren Werke. Zřejmě jako důkaz, že v luxusním segmentu se tolik nešetří, což v tomto případě platí i pro písmenka. BMW tímto krokem jasně vykročilo do teritoria luxusních Mercedesů různých segmentů, kterým dosud nemohlo konkurovat. Že by odplata za modely Mercedes GLC kupé a GLE kupé, které svým stylem okopírovaly bavorské X4 a X6?

Vodík i elektřina

BMW ale poodkrylo i svoji druhou tvář, na které pracuje od roku 2007 a slyší na jméno BMW i. Z této divize se postupně vytvořila líheň na moderní techniku (hlavně elektřina, karbon a konektivita), která se opatrně objevuje i ve standardních BMW. Ve Frankfurtu se ukázal koncept třetího modelu BMW i, který se jmenuje trochu krkolomně BMW i Vision Dynamics. Tento sedan je zřejmě předobrazem BMW i5. Automobilka uvedla, že má elektrický pohon a měl by vyjet někdy v roce 2021. Kdo ale BMW sleduje, ví, že společně s Toyotou pracují také na vodíkovém pohonu. Takže je možné, že i5 by mohlo být k dispozici ve dvou verzích s různými pohony. Jisté je, že by tohle auto mělo umět jezdit po dálnicích samo.

A když jsme v úvodu nakousli čtyři koncepty, nesmíme opomenout Concept Z4. Když BMW použije v názvu designérské studie slovo Concept, znamená to, že jde o relativně blízkou ukázku chystaného sériového modelu. Studie Vision mají obvykle k sériovému vozu mnohem dál, obvykle tři až pět let. Jinými slovy, chystaná třetí generace Z4 by mohla vypadat opravdu takto dramaticky.

Partnerství s Toyotou

BMW současně pracuje na zjednodušení svých platforem. Kromě verze s předním pohonem použité na menších modelech a MINI chce mít už jen jednu s podélnými motory a primárně pohonem zadních kol (od řady 3 výše). Už v roce 2013 automobilka podepsala rozsáhlou dohodu o technické spolupráci s Toyotou. Nešlo jen o to, že německé diesely budou pod kapotami japonských vozů. Společnou oblastí vývoje je již zmiňovaný flexibilní systém vodíkového pohonu s palivovými články a také kompaktní platforma se zadním pohonem pro sportovní modely Toyota a BMW.

Japonci na ní postaví nástupce modelů Supra a Celica (možná i GT86), BMW zase roadster Z4. Jestli také další generaci 2 Coupé a Cabrio, to je zatím pouhá spekulace. V každém případě by Z4 měla být jedním z prvních aut postavených na tomto novém základě. Asi nebude mít tak dramatickou příď jako koncept představený již v americkém Pebble Beach, ale základní silueta je zřejmá. Je tedy jasné, že už se nebude sedět tak moc vzadu, jako u předchozích generací.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama