Novinky
Ford vyvíjí inteligentní systém světlometů, uvidíme dosud neviděné
Dnešní automobily už nemají jen přední a zadní reflektory, popřípadě světla směrová. Osvětlení vozu už se stalo uceleným složitým systémem řízeným palubní elektronikou. A Ford plánuje další úroveň.
21.7.2015
Adaptive Front Lighting System.

Automobilka Ford oznámila, že pracuje na inteligentním systému adaptivních předních světlometů, které budou spolupracovat s palubním kamerovým systémem. Tuto technologickou novinku pak chce nabízet ve svých komerčních modelech. Vyvíjí ji Evropské vývojové a zlepšovací centrum Fordu v německých Cáchách. Má především přinést větší bezpečnost, protože řidiči nabídne lepší přehled o dění kolem vozu, a tím mu dá možnost rychleji a správně reagovat na případná nebezpečí či rizika.

Celý název zní Adaptive Front Lighting System a má vycházet z již v evropských fordech přítomného Advanced Front Lighting System. Nově se světlomety budou spolupracovat infračervené kamery. Na základě údajů z kamer pak budou světlomety schopné měnit své chování a charakter světelného kužele tak, aby řidiči osvítily i riziková místa a objekty, jež běžné světlomety nemají ve svém zorném poli. Typickými příklady jsou chodci a cyklisté u krajnice, divoká zvěř u silnice atd. Systém bude schopen i číst dopravní značení a podle něj předvídat možná rizika na silnici.

Kamery umístěné na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka budou hlavním zdrojem informací pro celý systém, jenž ale bude napojen i na GPS. Například když kamery zaznamenají blížící se zatáčku či křižovatku nebo kruhový objezd, na základě údajů z GPS navigace rozpozná její charakter a podle toho palubní počítač upraví způsob svícení reflektorů. Světelný paprsek se rozšíří více do stran, aby měl řidič dokonalý přehled o pohybu vozu vůči vozovce.

Adaptive Front Lighting System

 

Stejně tak dokáže rozpoznat pohybujícího se chodce nebo zvíře mimo osvětlenou část silnice. Přední reflektory budou disponovat LED bodovým osvětlením, jímž systém dokáže pohybující se objekty osvítit a řidiče na ně včas upozornit. Kamery dokážou současně monitorovat pohyb až osmi pohybujících se objektů na vzdálenost 120 m, informace o jejich místě a pohybu vůči vozu se pak zobrazují i na displeji uvnitř vozu. Řidič tak má dostatek času reagovat na situaci kolem sebe a předejít krizovým momentům, střetům a haváriím. Zajímavé také je, že celý systém dokáže analyzovat dopravní situaci v daných místech, informace uložit do palubní navigace a využít je při příštím průjezdu stejným úsekem.