Novinky
Ford stál čtvrt století v garáži. Dnes stojí miliony
Tohle je možná nejdražší Ford Sierra na světě. Však to také není žádná obyčejná Sierra, ale vzácná limitovaná edice RS500, navíc v takřka dokonalém původním stavu. Přesto je cena, za kterou se tento vůz aktuálně prodal, až nečekaně vysoká.
6.8.2017
Ford Sierra v provedení RS500, legenda 80. let.

Když se dnes zeptáte, jaké produkční auto má největší křídlo, odpovědi nejspíš budou zahrnovat auta jako jsou Porsche 911 GT2 RS, McLaren P1 nebo třeba Subaru WRX STI. Ve druhé polovině 80. let však této disciplíně dominoval jinak racionálně založený Ford, jehož modely Escort RS Cosworth a Sierra RS Cosworth zdobil slavný „velrybí ocas“ působivých rozměrů.

Sporťák obyčejného muže

Sportovní verze Sierry s označením RS Cosworth vznikla původně jako homologační speciál, aby se automobilka s tímto modelem mohla účastnit závodů. V letech 1986 a 1987 vzniklo přes 5500 těchto strojů, pouze 500 z nich však bylo v roce 1987 upraveno do exkluzivní podoby verze RS500. Ta byla určena výhradně pro britský trh a všechna auta měla původně být černá, byť nakonec vznikla také přibližně stovka bílých a modrých exemplářů.

Už standardní verze podávala v roce 1987, tedy před 30 lety, skvělé výkony. Dvoulitrový motor s turbodmychadlem Garett měl výkon přes 200 koní, což autu vážícímu jen kolem 1200 kilogramů stačilo ke zrychlení na 100 km/h kolem šesti a půl sekundy a maximálku 240 km/h. Provedení RS500 však díky většímu turbodmychadlu, výkonnějšímu chlazení, upravenému olejovému systému, vstřikování paliva a řadě dalších změn nabídlo výkon zvýšený na 225 koní a celkově odolnější motor připravený na sportovní výkony.

Pozdrav z dávných časů

Vůz na fotkách vznikl s pořadovým číslem 387 a jeho majitelé s ním aktivně jezdili pouze několik let. V roce 1991 byl zaparkován do garáže s nájezdem 10 067 mil a od té doby čekal na svou velkou chvíli. Ta přišla letos, když vůz objevil John Taylor a rozhodl se mu vrátit původní lesk. Popravdě s tím neměl ani moc práce. Vůz sice dostal novou palivovou nádrž, pásy, baterii nebo náplně, vše podstatné je ale zcela původní - díly karoserie, okna i kola.

Dokonce na autě stále najdete původní pneumatiky z roku 1987, těch bychom se ale raději rychle zbavili - moderní pláště nabídnou nesrovnatelně lepší jízdní vlastnosti a hlavně bezpečnost. Když tento rok vůz zamířil do aukce, jasně se ukázalo, kolik bohatých mužů si stále touží splnit klukovský sen. Odhadovaná cena 100 tisíc liber byla ještě skoro o čtvrtinu překonána a Sierra se tak nakonec prodala za v přepočtu více než 3,5 milionu korun.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama