Novinky
Ford Focus RS má pohon všech kol
Hlavní zprávy tohoto týdne: Ferrari představilo auto s dvěma turby a Ford představil Focus RS s pohonem na čtyři kola. To jsou věci, co?
4.2.2015
Ford Focus RS 2016

O Ferrari 488 GTB je zvláštní článek tady, teď se budeme zajímat o modelový rok 2016 vozu Ford Focus RS. To je přímo vymodlená verze. Vždyť Ford po odchodu staré generace zkonstatoval, že nové RS nebude. Proč by mělo. Prodeje nic moc, zisk na ty vývojové náklady také nic moc… Tak proč si motat hlavu a v těžké konkurenci vytahovat na svět další rychlou hračku, které se prodá pár tisíc kusů? Jenže lidé ji chtěli. A konkurence nebyla najednou tak ostrá, jak se zdálo. Třeba nedávno oznámilo Mitsubishi, že jejich EVO X je posledním svého druhu. Oups… Zdá se vám to trochu na štíru srovnávat Mitsubishi Lancer EVO X s Fordem Focus RS? Po té zprávě o čtyřkole by nemělo.

 

Špička

Podvozek totiž dokáže pomocí lamelových spojek přesunout až 70 % točivého momentu na zadní kola. A to není všechno. K Mitsubishi se posouvá dalšími fantastickými technologickými vychytávkami. Třeba Dynamic Torque Vectoring, což znamená, že senzory oťukávají auto, pozici volantu, plynového pedálu a polohu a rychlost kol a dokážou přesunout točivý moment na zadní nápravě v poměru až 100:0! V praxi to znamená vlastně totální smazání nějaké nedotáčivosti, možnost letět bokem do jakékoli zatáčky nebo ze zatáček se vytahovat dveřmi napřed pod plynem.

 

Samozřejmě, že bylo zapotřebí pořádně upravit i podvozek. Takže je nové zavěšení, pružení, tlumiče (ty mají dvojí nastavení – silnice a okruh)… S naladěním pomáhal i sám Ken Block, který dokonce na představení vozu sám přihartusil, udělal několik odýmených osmiček a pak pověděl, jak skvělé RS je.

Z Mustangu

Ford Focus RS 2016 Foto:

To, proč Ford kdysi tak rychle stáhl RS z prodeje a neplánoval jeho náhradu, byla i reakce na pětiválec, který byl tak těžký, že lidé jej přirovnávali k agregátům z lodí. Bohužel s ním mělo auto dost silnou tendenci jet ze zatáčky po tečně. Jenže teď má Ford nový čtyřválec o objemu 2,3 litru. Ano, je to ten, co používá Mustang. Tady je naladěný díky většímu kompresoru, mezichladiči a mnoha dílenským změnám na výkon, který prý „přesahuje 235 kW a 433 N.m“. Přesná data zatím nemáme.

Zklamání

Tak, jak jsme nadšení z techniky, tak jsme zklamaní z vizáže. Auto má dramatický předek, ohromné křídlo a difuzor vzadu, ale ty boky… Vždyť to vypadá, že snad ani nerozšířili blatníky a nezměnili prahy! Ale co si budeme povídat – tady bude dost velký prostor pro dodatečné úpravy za „pár peněz“ z programu individualizace. Klidně se s vámi vsadíme, že do roka a do dne tam Wide Body bude.