Novinky
Ferrari představilo auto s 1050 koňmi
Jmenuje se Ferrari FXX K a je to okruhový speciál. Nikdy ho tak neuvidíte na silnici. Škoda. Tohle auto stojí za to. Je to více než tisícikolový speciál.
4.12.2014
Ferrari FXX K - hlavní

Zatímco předchozí FXX vycházel z modelu Enzo, tady je základ v LaFerrari. Karoserie dlouhá 4,9 metru, široká přes dva metry a vysoká 1116 mm skrývá tu nejlepší techniku, jakou Ferrari má. A to včetně KERSu, tedy využití kinetické energie (Kinetic Energy Recovery System). Ten známe z formulí a tady tedy musí být také. Ale pěkně popořadě.

Začneme u samotného dvanáctiválce o objemu 6,26 l. Ten má výkon 633 kW při 9200 ot./min. Točivý moment je 750 N.m při 6500 ot./min. Proti sériové verzi tu nezůstal kámen na kameni. Jsou nové sací i výfukové trakty, ventily jsou ovládány mechanicky a nikoli hydraulikou.

K motoru je připojen elektromotor s dalšími 140 kW. Výsledek je 773 kW a 900 N.m. Tohle musí zvládnout přenést sedmistupňová převodovka. Zajímavé je, že ve voze je ještě jeden elektromotor. Ten uchovává konstantní elektrickou energii v systému a navíc napájí palubní elektroniku.

 

Řidič má v rámci systému elektrovýzbroje celkem čtyři možnosti, jak s vozem pracovat. Manual Boost pošle na kola maximum točivého momentu, jaké může ze sebe dostat. Samozřejmě, že tím se totálně vybije. Fast Charge rychle dobíjí Li-On baterie. Qalify pak dodává vysoký výkon po omezenou dobu a Long Run s energií šetří.

Best of the best

Pod kapotou jsou nejlepší věcičky nejen u motoru. Třeba takové závěsy jsou vpředu lichoběžníkové, vzadu víceprvkové. Magneticky stavitelné tlumiče, karbon-keramické kotouče značky Brembo (vpředu s průměrem 398 mm!) a dvacetipalcová kola vzadu se šířkou pneumatik 345 mm. I úpravy karoserie nejsou jen tak. Přidaná křídla dávají ve 200 km/h přítlak 540 kg.

 

Zajímavé na autě je to, že řidič může nastavovat systémy ABS, ESP a trakce v pěti polohách jediným tlačítkem na volantu. Proč je to tak zajímavé? Protože všechny systémy, včetně elektronického diferenciálu třetí generace pořád kontrolují řidiče a nedovolí mu udělat hodiny. Zdá se vám to zvláštní? Musíte si uvědomit, že tahle auta nejdou do rukou závodním profesionálům. Za volanty budou sedět ti nejbohatší z nejbohatších, kteří ovšem nemají se závoděním takové zkušenosti. A tak se na jejich bezpečnost musí dbát.

Ještě vám dlužíme cenu. A tu vám dlužit budeme i nadále. Ferrari zatím nic o voze v tomto směru nenaznačilo. Ale původní FXX bylo vlastně jen pronajímáno majitelům a Ferrari se o vozy neustále staralo. Byl to takový operativní leasing Ferrari.