Novinky
Extrémně raritní kabriolet Rolls-Royce jde v Dánsku do dražby
Jsou vozy, které jsou exkluzivní už jen tím, že na své kapotě nesou znak prestižní automobilky, nebo tím, že se jich vyrobilo jen velmi málo. Existují ale i takové, které nabízejí obojí a ještě k tomu něco navíc.
28.8.2015
Rolls-Royce Phantom VI.

Roll-Royce Phantom VI je přímo ztělesněním exkluzivity a prestiže. Původní limuzína byla postavena na prodloužené podvozkové platformě Phantomu V a nahrazovala modely Phantom IV a Silver Wraith. Šasi šestky pro změnu vycházelo z modelu Silver Cloud II, takže šlo ve své podstatě o esenci toho nejexkluzivnějšího, co ve své době snad na čtyřech kolech existovalo. Vše navíc podtrhuje skutečnost, že bylo postaveno pouze 374 Phantomů VI, z toho 355 kusů byly limuzíny, 12 landaulety a čtyři pohřební vozy.

Jen pro srovnání, Mclarenů P1 se vyrobilo jen o jeden exemplář více, vozů Porsche 918 právě 918 a modelů La Ferrari 499. Tomu se říká exkluzivita. Co tedy říci o dvou exemplářích Phantomu VI, které si vzal do parády bývalý slavný designér Maserati Pietro Frua. Jeden z nich je nyní na prodej a půjde do dražby. Jde o kabriolet, který si u Frua objednal v roce 1971 švýcarský konzul Simon van Kempen. Frua tehdy pracoval pro švýcarskou firmu Ghia-Aigle, proto se k této výjimečné zakázce dostal.

Výjimečný nebyl jen zákazník a vůz, na kterém se pracovalo, výjimečná byla i sama přestavba. Svědčí o tom fakt, že trvala plné dva roky! Hlavní problém prý představovala komunikace a jazyková bariéra mezi britským ústředím firmy Rolls-Royce a kovaným Italem Fruou a pak také technologické překážky v podobě jiných měrných jednotek a nekompatibilní technické dokumentace.

Nicméně po složité spolupráci, kdy technici od Rolls-Roycu museli schvalovat každý zásah do původní konstrukce, vznikl jedinečný vůz s číslem karosérie PRX4705. Ve své době to byl největší a nejdelší kabriolet na světě. Tomu odpovídalo i zpracování a materiály, například čalounění podlahy a zavazadlového prostoru je ze speciální ručně vydělávané a šité kůže, tlačítko klaksonu je dokonce opatřeno iniciály objednavatele a prvního majitele.

 

Konzul van Kempen vůz využíval až do roku 1997, kdy jej prodal jistému Walteru Steinemannovi. Ten jej vlastnil taktéž řadu let, následně se vůz ocitl v rukách nového majitele jménem Henrik Frederiksen. To vysvětluje, proč unikátní Phantom VI s osmiválcovým motorem opatřeným dvěma karburátory a objemem 6,2 l nyní nabízí aukční síň Bonhams v Dánsku. Odhaduje se, že vůz bude vydražen za nějakých 268 až 350 tisíc eur, jisté to bude 26. září.