Novinky
Dvouválec-dvoutakt-nafta
Představte si, že zanedlouho asi bude pod kapotou menších modelů značky Renault dvouválcový dvoutaktní naftový přeplňovaný motor.
14.12.2014
Dvouválec dvoutakt

Hlavní nevýhodou naftových motorů je jejich konstrukční složitost. Také účinnost je trochu slabší. A hmotnost… Škoda mluvit. Renault tak přišel s nápadem, že vytvoří dvoutaktní agregát, který vyniká větší účinností a díky své konstrukci je také lehčí. A o jednodušší konstrukci dvoutaktu ani nemusíme mluvit.

Nový agregát tak bude výrazně lehčí a srovnatelně výkonný s dnešními malými motory. Jeho základ je v 1.5 dCi, který je vlastně uříznutý v půlce. Ptáte se, jak může být čtyřtakt braný jako dvoutakt? Zkuste se zamyslet nad tím, co se stane, když budete otevírat sací a výfukové ventily ne po čtyřech, ale po dvou taktech. Vždyť pokud by byly ventily ovládány elektricky, může motor klidně přeskakovat ze čtyřtaktu na dvoutakt a využívat všechny výhody obou. Takové nápady tu už byly a vypadaly vcelku funkčně.

 

A co nabídne tenhle motor? Prý 68 koní a 145 N.m. Toho se dosáhne pomocí turbodmychadla nebo kompresoru. Výhodou je výrazně nižší výrobní cena agregátu, i když stále přesahuje cenu motoru zážehového. Vypadá to, že pokud by došlo k nasazení tohoto motoru, jenž je nyní ve fázi zkušebních testů, mohl by se nasazovat do velmi levných vozidel na trzích, kde není takový hlad po výkonu, ale naopak po ceně. Renault by jej tak mohl nabízet třeba v Indii nebo v Turecku.