Novinky
Dvě nejdražší auta roku 2014
Které bude nejdražší auto na světě tento rok? Pravděpodobně to samé, jako ten minulý a předminulý – šedesát let starý Mercedes-Benz.
29.3.2014
Mercedes-Benz W196 1954 a Lamborghini Veneno Roadster

Ano, nejdražším kdy prodaným vozem na světě není žádné nové superrychlé auto, ani třeba nejstarší vůz světa. Jde o závodní vůz Formule 1 Mercedes-Benz W196 ve kterém jezdil Juan Manuel Fangio. Vůz s číslem šasi 00006/54 se v roce 2013 prodal v aukci Bonhams za neskutečných 19,7 milionů liber, v přepočtu a po započtení daní tedy vyšel na 580 milionů korun!

Kdo mohl dát takové peníze? Byl to soukromník. Víc vám bohužel neřekneme, protože se samozřejmě jeho jméno nezveřejnilo. Každopádně těchto vozů je na světě jen devět. A toto je jediný, který je v soukromých rukou. Ostatní jsou chloubami muzeálních sbírek, jako je ta firemní značky Mercedes-Benz.

Přitom auto není ani tak výkonné – pohání ho řadový osmiválec o objemu 2,5 litru s výkonem 192 kW. Ale jeho cena je právě v jedinečnosti a v tom, kdo v něm jezdil a že v něm vyhrál Velkou cenu Evropy na Nürburgringu.

Uvidíme, zda bude tento rekord letos pokořen, ale zatím se hovoří o tom, že nikdo nemá v plánu pustit do světa něco dražšího.

Nejdražší nové auto

Na postu nejdražšího nového auta světa se však posuneme proti minulému roku dál. Tentokrát už nebude nejdražší Bugatti Veyron, rychlostní král silničních vozidel. Veyron bude odsunut do pozadí. Na jeho pozici se posune Lamborghini Veneno Roadster. Automobil byl postaven k padesátiletému výročí automobilky ze Sant´Agaty. Sama firma o něm hovoří jako o závodním autě, ale s pasem pro obyčejné silnice.

Srdcem vozu je dvanáctiválec o objemu 6,5 litru. Výkon 552 kW posílá na všechna kola tak vehementně, že z klidu na stokilometrovou rychlost vystartuje za 2,9 sekundy a maximální rychlost je 355 km/h. Pokud se vám to zdá málo, tak si uvědomte, že jde o otevřený vůz. V téhle rychlosti by vám vítr vytrhl hlavu z těla.

Co je na autě ještě tak drahého? Pravděpodobně použití ultrapevného a ultradrahého polymerového uhlíkového kompozitu. Je z něj vyrobený celý monocque, tedy jakási schránka kolem řidiče, na kterou je navěšený zbytek vozu. Zajímavé je třeba i to, že stejný materiál je použit na lemech kol. Ty fungují jako větrná turbína a žene chladný vzduch ke kotoučovým brzdám, aby se stačily uchladit.

A co tedy tohle auto stojí? Podle toho, co si bude každý zákazník přát. Těch zákazníků bude jen devět. A každý si bude moct sám určit, co chce mít v interiéru za materiál, jakou chce mít barvu karoserie… Cena začíná někde na 86 milionech korun.