Novinky
Chiptuning: Šest základních rad
Každý by chtěl auto silnější a přitom s menší spotřebou. Na první pohled jde o trochu protichůdné požadavky, ale není to pravda. Pojďme se podívat, jak se taková věc dá zařídit.
20.11.2014
otáčkoměr

Jde o zvýšení výkonu motoru u vozidla o 5 až 30% v závislosti na druhu motoru a typu vozu tak, aby se zvýšení projevilo nejen na dynamice vozu, ale také na spotřebě, která jde ruku v ruce s potřebou řazení. A čím silnější vůz, tím méně se musí řadit. Jenže ne každý chiptuning je kvalitní. Ten, co vám nahrají na parkovišti u benzínky za dvě minuty do řídící jednotky, vás může stát pěkně draho. Tak se pojďme podívat, co musí firma nabízející chiptuning splňovat.

1. Vyberte si vhodnou firmu

Vybrat si firmu na chiptuning na první pohled nevypadá složitě. Jenže ne všechny nabízejí plné služby. Domluvy typu „jistě pane, to zvládneme za pět minut a jedete domů“ ať jsou vám raději výstrahou než doporučením. Všechno chce svůj čas. Navíc ne všechny firmy se zabývají chiptuningem všech automobilových značek. Navíc ne všichni dělají všechny motory. Nejjednodušší a nejvýraznější nárůst výkonu je u přeplňovaných motorů. Proto se mnozí zaměřují právě na ně. Možná právě nabídka úprav i těch ostatních agregátů je známkou toho, že to myslí firma vážně.

2. Nejdříve zkontroluje auto

Bez diagnostiky auta prostě do chiptuningu nejděte. Co se stane, když vám někdo nahraje do řídící jednotky nový program a přitom vůz nemá někde něco v pořádku? Takže nejdůležitější je zjištění, že vůz je technicky v pořádku.

Příklad chipování motoru Škody OCtavia 2.0 TDI ze 110 na 126 kW. Foto:

Příklad chipování motoru Škody Octavia 2.0 TDI ze 110 na 126 kW.

3. Hledejte reference

Jako kdekoli jinde byste měli najít někoho, kdo s touto firmou má zkušenosti. Přece jen jde o vaše auto v řádech cen od desítek tisíc korun až po miliony.

4. Žádné přehrání, ale kopírování a záloha

Představa, že vám někdo napíchne řídící jednotku, prostě tam nahraje nový software a odejde, je dost špatná. Každé auto je dost specifické a každý motor má specifický hardware i jinou softwarovou verzi. Profesionální přístup znamená, že firma stáhne originální software z řídicí jednotky motoru, protože je z výroby tento SW určený pro daný automobil. Dále provede individuální úpravu SW, kdy se bere v potaz rok výroby, ujeté km, typ převodovky a stávající výkon vozu. Pro představu, u nových vozů se upravuje až 100 map. Takto upravený originální SW nahrají zpět do řídicí jednotky motoru. Tím, že je upravený SW původně z Vašeho vozu zaručí, že nebude problém z ŘJ a individuální úprava nemá vliv na životnost motoru a ostatních komponentů. Původní nastavení ale zazálohuje, abyste mohli třeba při případném prodeji opět vrátit tovární nastavení.

5. Zázraky na počkání?

Nečekejte zázraky. Pokud vám někdo bude nabízet zvýšení výkonu nad 35 %, tak rychle utíkejte.  Auta mají prostě svoje limity, a pokud je překročíte, pak se to projeví na životnosti.

 

6. Záruky

Ano, i u chiptuningu požadujte záruky. Bohužel dnes většina firem poskytující chiptuning žádné záruky neposkytuje. A to je velká chyba. Souvisí to právě s bodem 4., kdy nerespektují spojení hardwarové a softwarové verze vozidla a přehrávají vše jediným softwarem. Nemohou tak tedy zaručit správné fungování. Hledejte tedy firmu, která záruku nabízí, a to především na řídící jednotku, na software a také možnost přehrání softwaru zdarma. Zajímavé je, že již dnes nabízí firma XTuning u některých vozů pojištění továrních záruk, tzn. že nepozbudete tovární záruku danou výrobcem vozu.

 

Na reportáž o chiptuningu si počkejte také do dnešního dílu Autosalonu na Primě