Novinky
Can-Am: slavná éra, kdy závodním okruhům vládli opravdu divocí dinosauři
V severní Americe motoristickému sportu absolutně nerozumí, to v Evropě každý ví. S nadsázkou lze říci, že když postavíte před amerického závodníka pravou zatáčku, tak havaruje.
8.8.2015
Can-Am_

Přestože se se v USA občas jezdí i F1, tak například pro mistrovství světa v rallye jsou Státy jednoduše země třetího světa, jezdí se tam vlastně na amatérské úrovni. Za vše mluví to, že je tam nejpopulárnějším motoristickým sportem ono deprimující a vysoce nudné kroužení na uzavřeném ovále a čekání na karambol zvané série Nascar. Nicméně nebylo tomu tak vždy.

V roce 1966 se v USA a Kanadě začal jezdit Canadian-American Challenge Cup, zkráceně Can-Am serie, které se účastnily vozy ještě rychlejší a zajímavější než formule 1 té doby. Možná si vzpomínáte na staré české autodráhy, které se občas daly v komunistickém Československu koupit. Byly v nich často zvláštní autíčka, která nepřipomínala nic, co by v Evropě na závodních okruzích jezdilo. Ano, těmhle malým umělohmotným modelům byly předlohou vozy série Can-Am.

Can-Am 2

 

Can-Am závody se pořádaly větším dílem v USA a menším v Kanadě. Vozy pro ně spadaly do skupiny 7 vypsané mezinárodní automobilovou federací FIA. Zajímavé na nich bylo to, že pro ně neplatila žádná objemová omezení motorů a pro konstrukce jen velmi málo technických předpisů. Motory měly i turbodmychadla a dosahovaly výkonů kolem tisíce koní. Neexistovaly žádné restrikce pro aerodynamiku vozů, dalo by se vlastně říci, že bylo povoleno vše, co bylo technicky možné vytvořit.

Auta byla dvoumístná, ale při závodě seděl uvnitř jen řidič. V Evropě existovala taktéž vozidla skupiny 7, u kterých se nevyžadovala homologace, ovšem popularity jako ve Spojených státech nikdy nedosáhla. Jen na konci šedesátých let si na chvíli našla své fanoušky v Británii. Jinak jezdila hlavně závody do vrchu a tzv. Intersérii. Dokonce i Nissan a Toyota postavily vozy této kategorie, ale ty nikdy neopustily Japonsko.

Can-am 4

 

Sláva série Can-Am trvala až do poloviny sedmdesátých let, do ropné krize. Po té ji na krátký čas nahradily závody vozů formule 5000. V druhé polovině sedmdesátých let Can-Am opět ožila, vozy však již vycházely z formulí 5000 a začal pozvolný úpadek. Poslední závody se jely v roce 1986 a nastal konec. Nicméně v dnešní době se ve Státech a občas i v Evropě konají závody původních historických vozů série Can-Am, takže je můžete spatřit na vlastní oči v akci. Nejúspěšnější značky série Can-Am jsou známé i z jiných závodů, včetně F1. Lola, McLaren, Porsche, BRM, Shadow, Chaparral určitě nejsou okrajovými záležitostmi. A což teprve piloti jako Mario Andretti, Jack Brabham, Phil Hill, Jacky Ickx, Bruce McLaren, Paul Newman (ano, je to ten známý americký herec), Jackie Stewart a další.

Can-Am 3