Novinky
Bionafta je zdraví škodlivá víc než klasická nafta
Podíl biosložek v palivech se stále bude zvyšovat. Bohužel. Ono to totiž vypadá, že tohle odnese naše zdraví i ozonová díra.
11.11.2014
biopalivo1

Nejde o to, že na vytvoření litru biopaliva je zapotřebí jiný litr paliva (na osetí, sklizení apod.), ale o to, že biopaliva mají mnohem horší průběh hoření a produkují tak velmi vysoké hodnoty jedovatých plynů.

Australští vědci, kteří své závěry publikovali v magazínu Science Network WA, ukázali testem, že obyčejná nafta bez příměsi bioložek má menší exhalace než bionafta. Vytvořili prostý test. Vzali tři druhy nafty – klasickou, s dvacetiprocentní příměsí řepkového oleje a stoprocentní metylester řepkového oleje.

 

Všechna paliva pak prohnali testovacím motorem pod částečným zatížením. Výsledek? Stoprocentní metylester měl výrazně víc oxidu uhelnatého (CO), oxidu uhličitého (CO2), oxidu dusičitého (NO2) i oxidu siřičitého (SO2). Jediná složka, která v měření klesla, byl oxid dusnatý (NO). Ale to není všechno. Prokázalo se, že ve výfukových plynech je i víc malých sazí, a to do jednoho mikrometru, které jsou pro lidské plíce nejhorší.

Směsné palivo bylo na tom lépe, nejlépe pak vyšla čistá nafta.

Něco pro techniky

Proč se tak děje? Biopaliva mají jiné chemické složení, takže jejich princip hoření není stejný. Jejich spalné teplo je menší, stejně jako se nerozprašují tak dobře, zvláště ne při nižších teplotách, kdy dokonce mýdelnatí. Zároveň je třeba doplnit, že evropské normy v současné době zakazují obsah síry v palivech. Řepka jako brukvovitá rostlina obsahuje vysoké procento sloučenin síry. Je s podivem, že se tato látka dostala až do MEŘO, ale zdá se, že se tak stalo.

Pokud chcete víc informací o tom, co se děje v motoru při spalování, najdete pěkný seriál zde.

A kdo má více specifické dotazy na průběh testu, zde najde celé výsledky testu.