Novinky
Automobil, který změnil image značky s třícípou hvězdou!
Mercedes sice vítězil ve formuli 1 a vyráběl supersportovní 300 SL či menší roadster 190 SL, ale za sportovní značku jej nikdo nepovažoval. To změnila až pagoda, přezdívaná tak pro originální tvar pevné nasazovací střechy, jinak slavný Mercedes-Benz 230 SL, skutečný zakladatel dodnes vyráběných skvostů třídy SL...
4.12.2017
Mercedes 230 SL

Pagoda nastupuje

            Design střechy se zvýrazněnými bočními výztuhami vynesl typu 230 SL zmíněné označení pagoda, nový vůz byl jednou z největších premiér roku 1963. Výroba 230 SL byla sice ukončena právě před padesáti lety, ale pokračovala až do roku 1971 s většími motory ve stejné karoserii (typy 250 SL, resp. 280 SL). V historii značky má tento vůz s kódovým označením W 113 opravdu nesmrtelné místo, třináctka mu přinesla štěstí. Uvedl od té doby nepřerušenou SL-Klasse, vyráběnou v několika dalších generacích dodnes, nastolil neobyčejně elegantní design (na kterém toho už moc nedokázal zlepšit ani Pininfarina) a především vtiskl značce novou mladistvou image.

            Řadový šestiválec 2,3 litru o výkonu 150 koní (110 kW) při 5500 ot/min uděloval roadsteru s nasazovací pevnou střechou Hard Top tehdy nevídanou největší rychlost 200 km/h a slušné zrychlení na stovku za jedenáct sekund! Málokdo ví, že při prvním startu vyhrál německý rallyman a amatérský vinař Eugen Böhringer náročnou Rallye Liège–Sofia–Liège 1963, která se jela z Belgie do Bulharska a zpět pro běžných silnicích. Tehdy ze 129 soutěžních vozů dojelo do cíle pouhých dvacet...

Základ celé SL-Klasse...

            Z dnešního pohledu není celková produkce 48 912 vozů řady W 113 příliš velká, ve své době však byla, ostatně téměř dvojnásobně překročila výrobu předcházejících čtyřválců 190 SL, nemluvě o pouhých 3258 supersportech 300 SL. Základem 230 SL bylo provedení kabriolet se sedadly 2+2 s plátěnou střechou, elegantní kupé pak vzniklo nasazením pevné střechy Hard Top (hmotnost vzrostla o 80 kg). Všechna kola byla zavěšena nezávisle a vůz vykazoval velmi pěkné jízdní vlastnosti, jak jsme se přesvědčili ještě dnes při příležitostném testování historických typů z Daimler Muzea, čas od času pořádaného výrobcem během uvádění nových typů SL-Klasse. Druhá generace, známá pod kódovým označením R 107, vsadila na stejnou koncepci, ale uvedla také osmiválce. Za devatenáct let vzniklo rekordních 300 175 vozů, jež poháněly nejen řadové šestiválce, ale v nejvyšších typech vidlicové osmiválce.

Autor textu: Tom Hyan

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama